FAQ

Uppdaterad 2016-12-08

Vad behöver jag för prylar när jag flyttar in i en lägenhet?
Hur aktiverar jag min anslutning?
Vem är min operatör?
Kan jag välja en annan operatör istället för SGS?
Behöver man avregistrera sin anslutning?
Vart kopplar jag in min dator?
Jag har inget uttag för sladd i min laptop. Vad gör jag då?
Finns det någon volymbegränsning?
Hur ändrar jag inställningar i min router?
Hur testar jag min anslutnings hastighet?
Vad har jag för IP-adress?
Är det skillnad mellan sladd och trådlöst?
Jag kan bara använda en dator i taget, varför är det så?
Hur ansluter jag mig till trådlöst i gemensamhetslokalerna?
Övervakar ni mig?
Varför blir jag flyttad till viruskarantän?
Hur felsöker jag min anslutning?
Vart hittar jag information om driftproblem?
Hur felanmäler jag?
När skall jag felanmäla min anslutning?
Hur aktiverar jag min internetuppkoppling?
Går det att få hjälp med installationen av sin bredbandsutrustning?
Varför försvinner min internetuppkoppling?
Finns det några spärrade portar?
Vart ska jag placera routern?
Vad ska jag ha för bredbandsrouter för att få 1Gbit/s?
Hur får jag snabbare WiFi?

Vad behöver jag för prylar när jag flyttar in i en lägenhet?

Grundkraven är att man har ett nätverkskort i sin dator samt en nätverkskabel. Skulle datorn sakna uttag till nätverkskabel går det att registrera sig över trådlöst med en egen bredbandsrouter.

Hur aktiverar jag min anslutning?

Se Hur kommer jag igång? för hur du aktiverar internetuppkopplingen i din lägenhet.

Vem är min operatör?

SGS Studentbostäder levererar internetanslutning till SGS alla egna fastigheter och till stor del de vi förvaltar i block. Sök på ditt område här på hemsidan. Visas det en symbol för Internet så är SGS Studentbostäder internetleverantörer för området.

Kan jag välja en annan operatör istället för SGS?

Där SGS internetanslutning finns tillgängligt så är internetavgiften inbakad i månadshyran och går således inte välja bort.  

Behöver man avregistrera sin anslutning?

Vid flytt av sin bostad är det bra att meddela detta till Datanätgruppen så att nästkommande hyresgäst inte använder din internetanslutning. Utflyttning kan meddelas på Mina Sidor under fliken Kontakt.

Vart kopplar jag in min dator?

Vanligtvis finns det ett nätverkuttag i lägenheten där det går att koppla in sin dator. För de lägenheter som har fler än ett nätverksuttag finns det instruktioner i lägenheten eller så kan du läsa mer under Flera uttag i lägenheten på hemsidan.

Jag har inget uttag för sladd i min laptop. Vad gör jag då?

Saknar din dator nätverksuttag så behövs en bredbandsrouter. En bredbandsrouter gör det möjligt att surfa var du vill i ditt hem med trådlös anslutning.

Finns det någon volymbegränsning?

Det finns ingen begränsning vad gäller nedladdning.

Hur ändrar jag inställningar i min router?

Det finns många olika modeller och märken av bredbandsroutrar. Mer exakta instruktioner för just din bredbandsrouter finns i manualen för den.
Anslut en nätverkskabel mellan uttaget i din lägenhet och routerns “WAN” eller “Internetport”. Anslut din dator till en av “LAN” -portarna. WAN- eller Internetporten ska konfigureras för att använda DHCP eller dynamisk tilldelning av IP-adresser. LAN -porten ska konfigureras för att använda DHCP eller dynamisk tilldelning av IP-adresser. Se manualen för din bredbandsrouter för mer specifika instruktioner.

Hur testar jag min anslutnings hastighet?

Det går att testa sin anslutnings hastighet hos Bredbandskollen.

Vad har jag för IP-adress?

Vilken IP-adress du får efter registreringen går att se högst upp på sidan http://hemma.sgsstudentbostader.se.

Är det skillnad mellan sladd och trådlöst?

Det är väldigt stor skillnad mellan sladd och trådlöst när det kommer till kapacitet. Det finns mycket som du själv kan göra för att antingen föbättra eller till och med försämra upplevelsen. För maximal hastighet med trådlöst behöver du en dator som klarar höga hastigheter i kombination med en kraftfull bredbandsrouter.

Jag kan bara använda en dator i taget, varför är det så?

Vid registrering erhåller man endast en IP-adress. Detta innebär att man endast kan ha internetanslutning för en dator åt gången. En bredbandsrouter möjliggör internetanslutning för flera datorer samtidigt via NAT (Network Adress Translation).

Hur ansluter jag mig till trådlöst i gemensamhetslokalerna?

För att ansluta mot accespunkterna används en authentiseringmetod som kallas för dot1x. Läs mer här om SGSNET Trådlöst för vilka inställningar som behöver göras i sin dator för att autentisera sig till SGS-Student

Övervakar ni mig?

Endast vid syfte med att felsöka tillsammans med hyresgästen när det uppstår problem. Eller när våra system letar efter virus. Men vi kollar eller loggar aldrig trafiken på er anslutning.

Varför blir jag flyttad till viruskarantän?

Har vi fått indikationer på att din dator är virussmittad hamnar din anslutning I viruskarantän. Du får inte klicka förbi virus-detekteringen utan att du har hittat och rensat bort viruset från din dator då det orsakar stora problem på Internet och gör att vårt nät hamnar på s.k. “blacklists”. Om vi märker I fortsättningen att din dator fortsätter och blir virussmittad kan det bli tal om en temporär avstängning, tills du ha åtgärdat det. Du får gärna fråga oss om hjälp om du inte lyckas hitta viruset och rensa din dator. Läs mer på vår sida angående vilka gratis program som kan vara till nytta för skydda sig mot virus.

Hur felsöker jag min anslutning?

Fungerar inte internetanslutningen finns det möjlighet att själv åtgärda problemet. Förslag på Felsökning finns här.

Vart hittar jag information om driftproblem?

Information om driftproblem finns här.

Hur felanmäler jag?

Det går att felanmäla antingen via Mina Sidor eller på telefonnumret 031-333 63 10. Se våra telefontider.

När skall jag felanmäla min anslutning?

Om du har provat våra förslag på Felsökning så tycker vi att det är bra om du felanmäler din anslutning så fort som möjligt.

Hur aktiverar jag min internetuppkoppling?

Registreringen utförs genom att koppla sin dator till nätverksuttaget i sin bostad. Följ instruktioner på vår hemsida för en närmare beskrivning hur en registrering går till.

Går det att få hjälp med installationen av sin bredbandsutrustning?

Självklart kan du få det. Det går att ringa, maila och boka tid hos oss på Datanätgruppen för installationhjälp.

Varför försvinner min internetuppkoppling?

Det kan finnas många skäl. Mest vanliga avbrott uppstår när din inkopplade dator och/eller bredbandsrouter misslyckas med att förnya den tilldelade IP-adressen. Då måste du starta om dator och/eller bredbandsrouter för att det ska fungera igen. Har du en bredbandsrouter så prova att koppla bort den för att se om problemet kvarstår. Prova gärna ansluta dator med en annan nätverkskabel. Fungerar din internetuppkoppling med dator direkt ansluten så ligger problemet någonstans i bredbandsroutern.

Finns det några spärrade portar?

Vid en nyregistrerad anslutning finns det spärrade portar. Det är möjligt att välja säkerhetsnivå på din anslutning. Det gör du under fliken Säkerhetsnivå i SGS Hemma-panelen. Du kan välja mellan OPEN, NORMAL och PROTECTED.
OPEN: Alla portar både in och ut är öppna.
NORMAL: Följande portar filtreras inått: TCP: 21,23,25,53,80,111,137-139,443 UDP: 53,137:139,161:162 Utåt: TCP 137-139.
PROTECTED: Alla portar är tillåtna utåt. Alla portar inåt är filtrerade.

Vart ska jag placera routern?

Placering av routern bör vara centralt i bostaden, helst någon meter över marken. Undvik att placera routern nära vitvaror som exempelvis mikrovågsugn, akvarium eller elektroniska enheter med bluetooth som kan störa den trådlösa uppkopplingen. En tumregel är att undvika placering I skåp, garderober eller bakom tjocka väggar. Prova dig fram genom testa hastigheten mot Bredbandskollen.

Vad ska jag ha för bredbandsrouter för att få 1Gbit/s?

Titta efter en bredbandsrouter med följande specifikationer.

WAN port 10/100/1000/Gigabits BaseT
LAN port 10/100/1000/Gigabits BaseT
Trådlös nätverksstandard   802.11ac

Tänk på att nätverkskabeln kopplad mellan uttaget i väggen och bredbandsrouterns WAN port bör vara av typen CAT5e eller CAT6, rak kabel. Se även Är det skillnad mellan sladd och trådlöst?

Hur får jag snabbare WiFi?

Ibland kan det vara så att du och dina grannar delar på samma kanal, vilket såklart gör att signalen kan störas. Du kan kolla detta själv genom att ladda ner något av nedanstående analysverktygen som är gratis till Windows och Mac OS.


De flesta nya bredbandsroutrar stödjer både 2,4 och 5 GHz. 2,4 GHz har lägre hastighet på grund av fler enheter som använder den frekvensen. Om din router stödjer bägge frekvenserna, testa att byta frekvens till 5 GHz. Se även Vart ska jag placera routern?