Vad gör egentligen en IT-chef?


Sedan mars i år arbetar Susanne Wallsten som IT-chef för SGS Studentbostäder. Hon har tidigare drivit IT projekt på både IBS Konsult, Akantus Konsult och var senast ansvarig för System och Verksamhetsutveckling på Novi Real Estate. På SGS lockades Susanne bl a av den snabbrörliga kundgruppen ”millennials” och generation Z som är både insatta, aktiva och engagerade.

Vad gör en IT-chef på SGS Studentbostäder?
Jag ansvarar för att verksamhetens IT-miljö förvaltas och utvecklas som den ska, att alla medarbetare har de verktyg och redskap som krävs för att göra ett bra jobb!
Dessutom erbjuder SGS ett kraftfullt internet till våra boende studenter och ansvaret för den tjänsten samt datanätet ligger också på mitt bord.

Hur är det att jobba med SGS IT-utveckling?
Roligt, intressant och stimulerande! Digitalisering, visioner för framtiden och nytänkande är min vardag, samtidigt som befintlig IT- och bredbandsmiljö ska förvaltas. Det kräver ett brett och praktiskt synsätt samtidigt en förmåga att tolka de trender och innovationer som utvecklas både i samtid och framtid.

Hur kom det sig att du valde just SGS som din arbetsplats?
Främst för SGS värdefulla och viktiga uppdrag att utveckla kunskapsstaden Göteborg och förse stadens studenter med bostäder, det är stort och viktigt, känns bra i magen varje dag.
Vi på SGS är med och bidrar till ett bättre samhälle genom hållbar fastighetsutveckling samt genom visionen av 'Hem för bättre studietid' för ungdomar.
Som IT-chef får jag inte bara jobba med många trevliga kollegor på SGS utan även möta högskolestudenter från Chalmers och Göteborgs Universitet - en mycket intressant och engagerad kundgrupp 'native digitala'. I min värld en perfekt kombo!

Vad har ni för planer för SGS fortsatta digitalisering?
Idag händer mycket inom hållbar fastighetsutveckling. #proptech som begrepp växer och allt fler aktörer kommer fram med riktigt intressanta, effektiva och miljömässigt hållbara lösningar t ex när det gäller klimatavtryck, energiförbrukning och byggnadsteknik. SGS har generellt kommit långt gällande digitaliserade processer, system och appar, så våra kunder är vana och högst involverade.
Fokus i den närmaste tiden kommer bl a handla om vad AI och digitala tvillingar kan ge för effekt i verksamheten.

Vilka är era största utmaningar?
Vi har en aktiv kundgrupp i studenterna, det gillar vi verkligen, och det gäller att följa med i allt som händer och påverkar deras boende. Investeringar i dagens tillgängliga teknik kan vara helt föråldrad imorgon, utvecklingen går snabbt inom IT-området. Det medför att vi måste agera på det vi bedömer är rätt väg, följa våra strategier men samtidigt vara öppna för snabba förändringar.

 

Publicerat på LinkedIn 2019-10-08

SGS 2020